SVĚTELNÉ PISTOLE A PERA PRO ZX SPECTRUM

 

Na ZX byly nejrozsirenejsi zbrane LIGHTGUN a GUN-STICK.


SINCLAIR LIGHTGUN (PRO ZX 128)

Je citelny na registru cislo 14 portu AY(#FFFD), kde jsou pouzity jen 2 bity:
D0:nema vyznam
D1:nema vyznam
D2:nema vyznam
D3:nema vyznam
D4:FOTODIODA
(log.1=detekce pruchodu svetelneho paprsku)
D5:TLACITKO FIRE
(log.0=FIRE STISKNUTO/log.1=FIRE NESTISKNUTO)
D6:nema vyznam
D7:nema vyznam

Port #FFFD(65533) je vlastne port AY, na kterem je u ZX 128 pripojen take KEYPAD a RS232. Originalni LIGHTGUN k ZX se pripojoval prave do konektoru pro KEYPAD a zapojeni vypada nasledovne:
PIN3 = FOTODIODA
PIN5 = TLACITKO FIRE
PIN1 = GND
PIN6 = +12V

SCANY Z ČASOPISŮ

LIGHTGUN

 

HRY PRO LIGHTGUN (PORT #FFFD - ZX 128)

AMARICAN TURBO KING
BILLY THE KID
BRONX STREET COP
F16 - FIGHTING FALCON
JUNGLE WARFARE
SOLAR INVASION
ACTION PACK(MISSILE GROUND ZERO,SOLAR INVASION,OPERATION WOLF,ROOKIE,ROBOT ATTACK,BULLSEYE)

 

EMULÁTORY ZX SPECTRA + LIGHTGUN (128)

REALSPECTRUM
EMUZWIN


SINCLAIR LIGHTGUN (PRO ZX 48)

LIGHTGUN se delal i ve verzi pro ZX Spectrum 48. Pripojoval se do zdirky EAR misto kazetaku. Pri cteni portu #FE(254) je na bitu D6 stav TV paprsku(nejspis kombinovany s tlacitkem FIRE)

 

HRY PRO LIGHTGUN (PORT #FE - ZX 48)

LIGHTGUN GAMES 48K 1 (MISSILE GROUND ZERO,SOLAR INVASION,OPERATION WOLF)
LIGHTGUN GAMES 48K 2 (ROOKIE,ROBOT ATTACK,BULLSEYE)


GUN-STICK

Oproti LIGHTGUN ma GUN-STICK tu vyhodu, ze se k ZX pripojuje pres klasickej KEMPSTON JOYSTICK interface(treba UR-4), nebo misto SINCLAIR JOYSTICKu. Takto pripojenou pistoli lze tedy pouzit u vsech ZX a nic nam nebude kolidovat s portem AY jako u LIGHTGUN. Zmapoval jsem testovaci rutiny her pro GUN-STICK a tady je popis portu. GUN-STICK muze byt pripojeny na portu 31 (KEMPSTON), nebo jako SINCLAIR 1 a 2.

Pripojeni pres port #1F(31 neboli KEMPSTON):

D0:nema vyznam
D1:nema vyznam
D2:FOTODIODA
(log.1=detekce pruchodu svetelneho paprsku)
D3:nema vyznam
D4:TLACITKO FIRE
(log.0=FIRE STISKNUTO/log.1=FIRE NESTISKNUTO)
D5:nema vyznam
D6:nema vyznam
D7:nema vyznam

Pripojeni pres port #EFFE(61438 neboli SINCLAIR 1=klavesy6-0)

D0:TLACITKO FIRE(log.0=FIRE STISKNUTO/log.1=FIRE NESTISKNUTO)
D1:nema vyznam
D2:FOTODIODA
(log.0=detekce pruchodu svetelneho paprsku)
D3:nema vyznam
D4:nema vyznam
D5:nema vyznam
D6:nema vyznam
D7:nema vyznam

Pripojeni pres port #F7FE(63486 neboli SINCLAIR 2=klavesy1-5)

D0:nema vyznam
D1:nema vyznam
D2:FOTODIODA
(log.0=detekce pruchodu svetelneho paprsku)
D3:nema vyznam
D4:TLACITKO FIRE
(log.0=FIRE STISKNUTO/log.1=FIRE NESTISKNUTO)
D5:nema vyznam
D6:nema vyznam

Nektere hry pro GUN-STICK podporuji hru dvou hracu najednou, a v tom pripade se pocita s pripojenim dvou pistoli pres SINCLAIR 1 a 2. Pri volbe jednoho hrace se pocita s pripojenou pistoli jako SINCLAIR 1(klavesy 6-0), nebo na portu 31 misto KEMPSTON JOYSTICKu. Her pro GUN-STICK existuje asi jen 7 a pro LIGHTGUN tak stejne. Obsluzne rutiny pro oba typy pistoli pracuji na uplne stejnem principu, a po precislovani testovaneho portu a prohozeni bitu lze hru z LIGHTGUN pouzivat s GUN-STICKem, pripadne i obracene. Jako nejlepsi zpusob doporucuju pouzivat svetelnou pistoli pripojenou na portu 31(KEMPSTON). To sice znamena, ze nebude fungovat software pro LIGHTGUN ani pro GUN-STICK ala SINCLAIR. Hry ktere ctou GUNSTICK z portu 31 jsou asi jen dve, z toho jedna ma volbu SINCLAIR/KEMPSTON. Neni ale nic jednodussiho, nez prepsat cisla portu a veskery software upravit i na port 31. Tech 12-13 her zvladnu prepsat za den. Propojeni ala SINCLAIR je k nicemu, protoze drtiva vetsina svetelnych pistoli je napajena primo z konektoru CANON, kde ovsem u SINCLAIR JOYSTICKu chybi +5V. U nekterych KEMPSTON INTERFACE chybi +5V take, ale u nas se  pouziva nastesti UR-4,ktera napajeni vyvedene ma. (uplne nove, jeste nerozbalene interface UR-4 se daji stale koupit napriklad v Praze v bazaru INTEGRA za 99 Kc) Dobre zapojeny konektor pro KEMPSTON JOYSTICK ma i K-MOUSE INTERFACE, na kterem mam momentalne svetelnou pistoli propojenou. Existuje take redukce pro pripojeni dvou pistoli na jeden konektor CANON pro KEMPSTON INTERFACE. Nikde jsem bohuzel nenasel popis zapojeni pro druheho hrace, ani software, ktery to vyuziva.

 

HRY PRO GUN-STICK (PORT #1F / SINCLAIR)

BESTIAL WARRIOR
COSMIC SHERIFF
EL PREMIO
GUILLERMO TELL
MIKE GUNNER
SOLO
SHOOT LAND
SPACE SMUGGLERS
TARGET
TRIGGER

 

EMULÁTORY ZX SPECTRA + GUNSTICK (SINCLAIR 1)

EMUZWIN


SVĚTELNÉ PISTOLE Z HERNÍCH KONZOLÍ

Vetsina starych hernich konzoli mela stejne zapojeny konektor canon 9 pro pripojeni svetelne pistole.

______________________
\ 1o  2o  3o  4o  5o /
 \  6o  7o  8o  9o  /
  \________________/

PIN | SIGNAL
------------
1   | FOTODIODA
2   | nezapojen
3   | nezapojen
4   | nezapojen
5   | TLACITKO FIRE
6   | NAPAJENI
(nejspis 5V)
7   | nezapojen
8   | GND
9   | nezapojen


DK´TRONICS LIGHT PEN

Externi interface s konektorem jack 3.5mm mono pro pripojeni svetelneho pera. Port je citelny pri !IORQ & !RD & !A6 (adresace portu x0xxxxxx)

Pripojeni pres port #3F(63)

D0:FOTODIODA
D1:nema vyznam
D2:nema vyznam
D3:nema vyznam
D4:nema vyznam
D5:nema vyznam
D6:nema vyznam
D7:nema vyznam

 

PROGRAMY PRO DK´TRONICS LIGHT PEN(PORT #3F)

ORIGINAL TAPE


TROJAN LIGHT PEN (PRO ZX 128+2A/+3)

Svetelne pero TROJAN se pripojuje do SINCLAIR 1 konektoru na ZX Spectru 128+2A/+3. Pri pruchodu svetelneho paprsku pero povoli klavesu "7", naopak kdyz zrovna perem TV paprsek neprochazi, drzi klavesu "7" stale stisknutou. Pero se pripojuje z ZX az po nahrani a spusteni obsluzneho programu, jinak by v BASICu blokovalo klavesnici.

 

Pripojeni pres konektor SINCLAIR joysticku 1 (port #EFFE / 61438)

D0:nema vyznam
D1:nema vyznam
D2:nema vyznam
D3:FOTODIODA
(log.1 pri detekci svetla)
D4:nema vyznam
D5:nema vyznam
D6:nema vyznam
D7:nema vyznam


DALŠÍ DOKUMENTACE

ČLÁNEK O SVĚTELNÉM PERU (CZ)

SCHEMA SVĚTELNÉHO PERA (TXT)

SCHEMA SVĚTELNÉ PISTOLE